Kennisgeving: Voor dit product is een JavaScript vereist.

Rapporten en bevordering

Rapport
Alle leerlingen ontvangen alleen aan het eind van het schooljaar een rapport. Het rapport overhandigen we altijd persoonlijk aan de leerlingen. We geven het nooit mee aan derden, ook niet per post.

Bevordering
Met ingang van 2022 zijn in het kader van het nieuwe PTO (Programma Toetsing Onderbouw leerjaar 1,2 en 3) aangepaste overgangsrichtlijnen beschreven die hieronder te vinden zijn.

Van leerjaar 1 naar leerjaar 2 naar leerjaar 3 
De leerwegkeuze en profielkeuze (voor in het vmbo) wordt in klas 2 op basis van de hieronder genoemde indicatoren ter instemming voorgelegd aan het team van lesgevende docenten. Tijdens de tweede helft van klas 2 bevestigt de leerling zijn gemaakte keuze door middel van de indicatoren.

Van leerjaar 3 havo|vwo naar Leerjaar 4 havo|vwo of het MBO. 
De leerling toont aan dat het profiel dat de leerling in klas 4 havo/vwo wil kiezen aansluit bij de inzet en zijn capaciteiten door de hieronder genoemde indicatoren. Deze overgang en profielkeuze wordt op basis van de hieronder genoemde richtlijn ter instemming voorgelegd aan het team van lesgevende docenten. 

Voor een overgang van klas 3 naar het MBO toont de leerling aan dat leerjaar 1 t/m 3 goed zijn doorlopen om toegelaten tot de gekozen MBO opleiding. Dit is geen toelatingsbewijs tot klas 4 havo of vwo.

Indicatoren: 

  • Leerlingvolgsysteem Cito groep 7 en 8 
  • Eindtoets – CITO (wordt Doorstroomtoets),  
  • Cito 0 – 1 – 2 – 3 
  • Vakadviezen (Leerjaar 1 2x, leerjaar 2 2x, leerjaar 3 1x per vak) 
  • Behaalde cijfers op SOM 
  • Andere informatie van docenten (bijv. gedrag, houding, inzet. enz.) 
  • Eventueel aanvullende onderzoeken (bijv. Wisc, IQ-test enz.) 
  • Dossier LOB (vmbo) 

Tijdens het schooljaar worden deze indicatoren voortdurend gemonitord door de leerling samen met de mentor en de ouders. Het voorstel van de leerling en ouders wordt besproken door het lesgevende team als:

  • drie of meer uitkomsten van CITO-0-1-2-3 afwijken van de gekozen leerweg.1 
  • vier of meer vakadviezen afwijken van de gekozen leerweg. 
  • twee of meer vakadviezen van het te kiezen profiel afwijken van de gekozen leerweg. 
  • twee of drie kernvakken (Ne, En, Wi) een ander advies geven. 
  • het welbevinden van de leerling in het geding is. 
  • eventueel andere data en/of omstandigheden aanleiding geven om het voorstel te bespreken. 

Bevorderingsregeling in de tweede fase havo/vwo – overgangsnormen
De leerling wordt bevorderd als hij/zij voldoet aan de slaag-/zakregeling. Voorwaarde is dat er geen achterstanden zijn m.b.t. de in het PTA genoemde onderdelen van het schoolprogramma. Voldoet de leerling niet aan de slaag-/zakregeling, dan wordt hij/zij tijdens de docentenvergadering in bespreking gebracht alvorens een bevorderingsbesluit genomen wordt. Het uitgangspunt bij deze bespreking is, of de docenten perspectief zien in het succesvol voortzetten van de schoolloopbaan van de leerling in het opvolgende leerjaar. De beslissing kan luiden:

  • De leerling kan worden bevorderd naar het volgende leerjaar, eventueel met een gerichte, vakinhoudelijke taak.
  • De leerling krijgt het advies om te doubleren; ouders/verzorgers en leerling nemen de beslissing en delen deze mee aan de mentor.
  • De leerling kan niet bevorderd worden. Indien een leerling niet kan worden bevorderd krijgt hij/zij eventueel een aanvullend advies over het vervolg van zijn onderwijsloopbaan.