Kennisgeving: Voor dit product is een JavaScript vereist.

Leerlingen uit leerjaar 3 in Groenlo onderzoeken ‘moord’ tijdens het CSI-project

Een openstaande toetskast, dreigbrieven, poedertjes… en een dode medewerkster! Er is iets vreselijks gebeurt! Maar wat? Aan de leerlingen uit leerjaar 3 havo en vwo de taak om dit uit te zoeken! In oktober volgden zij het CSI-project. Hier leerden ze onder meer over het vak scheikunde en wat het betekent om forensisch onderzoeker te zijn.

Naast leerlingen speelden een aantal collega’s een zeer belangrijke rol tijdens dit CSI-project! Zo werd Vera B. het (moord)slachtoffer en waren Diny H., Mandy H., Mandy S. en Francis D. verdachten!

Leerlingen werden ingedeeld in rechercheteams. Aan de hand van sporenonderzoeken op haren, dreigbrieven, bloedvlekken en poeders maakten ze een reconstructie van de gebeurtenissen op de dag van de moord en de dagen ervoor. Wie had er onenigheid met wie? Wie verzwijgt zaken? Wie liegt? Welke problemen had Vera? Wie spreekt de waarheid? En natuurlijk als belangrijkste vragen: wie heeft Vera vermoord en waarom?

Al snel was duidelijk dat Francis, Vera wel een trut vond, maar geen sporen tegen zich had, waaruit zou blijken dat ze een moord had gepleegd. Ze had wel een brief geschreven naar Vera met daarin de mededeling dat ze moest stoppen met het sturen van leerlingen voor strafklusjes. En dat was dan ook alles.

Mandy Hoefman had een ijzersterk alibi. Het bloed dat bij haar gevonden was, was te verklaren door een ongeval met haar zoontje. De doktersafspraak op het moment van de moord was een reden om haar van de verdachtenlijst te halen.

Mandy Stokkers was zeker een verdachte! In de brief die met haar pen was geschreven, gaf ze al duidelijk aan dat Vera te veel kletste en haar mond moest houden. Ze hielp haar rustiger te worden met wat valeriaanpoeder. Dat moest ze later wel uitleggen!

Diny bleek de meeste bewijzen tegen zich te hebben, want zij had een laptophandel in chromebooks van school. Haar dure oldtimers kostten haar namelijk zoveel geld, dat extra inkomsten zeer welkom waren. Alleen…. Vera kwam daarachter en schreef haar een dreigbrief. Diny raakte daardoor in paniek en duwde Vera in haar wanhoop tegen de kast aan. Met alle gevolgen van dien. Haar haren, bloed en ook het witte kopersulfaat (als watertracer) belandden op het lijk en dat leidde uiteindelijk naar de dader!

Toen de moordzaak was opgelost hebben leerlingen geleerd hoe het is om proefjes te doen, hoe je op een eerlijke manier geld kunt verdienen, dat je ver weg moet blijven van drugs en dat scheikunde superleuk vak is! ?

Leerlingen uit leerjaar 3 in Groenlo onderzoeken ‘moord’ tijdens het CSI-project