Leerlingen Marianum op bezoek bij De Marke

Op vrijdag 18 juni jl. bezochten vier leerlingen (Lisa, Gijs, Kay en Floor) van Marianum De Marke in Deventer van het Etty Hillesum Lyceum voor een collegiale visitatie. Zij maakten onderdeel uit van het visitatieteam dat bestond uit vier docenten, twee teamleiders en twee locatie directeuren van zowel Marianum als het CT Stork College in Hengelo.

Wat is een collegiale visitatie?
Tijdens een collegiale visitatie bezoeken scholen van Stichting Carmelcollege elkaar om het eigen beeld van de school te toetsen aan het beeld van externe collega’s. Hierdoor worden kennis en inzicht in de ontwikkeling van de school én van de visitatoren vergroot en met elkaar gedeeld. Ook worden er aanknopingspunten voor verbetering gevonden en kan de school verdere ontwikkeling gericht in gang zetten.

Bevindingen
De leerlingen hebben samen met de overige leden van het visitatieteam De Marke bekeken, de lessen bezocht en gesprekken gevoerd met leerlingen om zo een objectief oordeel te vellen over de school. De leerlingen gebruikten de Kijkwijzer waarop vragen stonden die als leidraad dienden voor hun bezoek. Aan het einde van de dag gaven zij samen met de andere collega’s een eindpresentatie met hun bevindingen.

Even ongemakkelijk
Lisa, Gijs, Floor en Kay, gaven allemaal aan dat het bezoek in het begin best ongemakkelijk was: ‘Het was soms een beetje moeilijk om bijvoorbeeld de lessen in te komen. We deden dit met zijn tweeën en dat was wel apart, omdat het voor ons aardig raar was om zomaar een lokaal in te lopen met kinderen waarvan wij geen idee hadden wie zij waren. Sommige leraren wisten niet dat wij kwamen. Er werd ons verteld dat ze dit bewust hadden gedaan, zodat leraren hun gewone les zouden geven. En dat snapten we wel! Daarnaast was het gemakkelijk om goede aandachtspunten te zoeken voor de verbeterpunten van de school, maar ook wat ze al heel goed deden.’

Kleurrijke school
Wat de leerlingen opviel, was dat de school erg leuk was aangekleed: ‘Het zag er vrolijk uit. Daardoor krijg je als leerling gelijk een leuke indruk. Wel zouden we de lokalen wat overzichtelijker maken, omdat het er op zich aardig rommelig uitzag. Dit voorkomt waarschijnlijk ook afleiding bij de kinderen. Bij ons op school zijn de lokalen heel erg geordend en dat was op de school in Deventer wat minder. Wat ons ook opviel, waren de vele kleuren in de school. Soms iets te veel. De leraren op de school waren erg leuk. Wat we de leraren wel zouden willen meegeven, is dat zij soms meer zouden kunnen omkijken naar de leerlingen tijdens de leswisseling en in de pauzes.’

Welkom gevoel
Lisa, Gijs, Floor en Kay voelden zich erg welkom op De Marke en vonden het bezoek indrukwekkend: ‘Toen we binnenkwamen, waren mensen gelijk enthousiast en vrolijk en duidelijk tegen ons. Alles werd goed en fijn uitgelegd. Er waren veel vriendelijke mensen en we werden met open armen ontvangen. Dat was erg prettig, aangezien we er nog nooit geweest waren. Het was leerzaam om te zien hoe leerlingen op deze school hun schoolleven ervaren. En door te zien en te ervaren wat er op een andere school gebeurt, zien we ook wat er bij ons op school goed gaat en welke dingen er anders zouden kunnen. Zo leren we van elkaar en dat is heel waardevol. We hebben genoten van de dag zelf, veel geleerd en het was een leuke ervaring. We willen De Marke sowieso heel erg bedanken voor deze leuke dag. Het was ontzettend interessant om een keer op een totaal andere school te kijken!

Pilot
De visitatie zoals deze heeft plaatsgevonden op De Marke in Deventer was een pilot, omdat de bestaande visitatie een nieuwe aanpak krijgt. De ervaringen en resultaten van de bezoeken worden geëvalueerd en meegegeven aan de voorzitter en secretarissen van de andere visitatieteams om zo van elkaar te leren.