Projectdagen leerjaar 1 en 2 in Groenlo en Lichtenvoorde

Leerlingen uit leerjaar 1 en 2 in Groenlo en Lichtenvoorde hebben op maandag 27 mei, dinsdag 28 mei en woensdag 29 mei projectdagen.

Burgerschapsdagen in Groenlo
In Groenlo worden de projectdagen ‘Burgerschapsdagen’ genoemd. Burgerschap gaat over de persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen, over aandacht voor hun eigen directe leefomgeving en de invloed die ze daarop hebben.

Elke dag volgen de leerlingen verschillende workshops van een uur. De workshoponderwerpen lopen uiteen van BHV, Seks, geocaching, gezonde leefstijl, escape the classroom, voedselbank, spierballen in je hoofd tot aan politie en Amnesty International. Na de workshops, in de middag, zijn er verplichte lessen. Deze lessen gaan bijvoorbeeld over loverboys, gehoorschade, verkeersveiligheid of mantelzorg.

Projectdagen in Lichtenvoorde
In Lichtenvoorde krijgen de leerlingen iedere dag een ander programma. Op maandag gaan alle leerlingen met vader, moeder, oom, tante, buurman of buurvrouw mee naar het werk. De bedoeling is dat zij zich gaan oriënteren op een beroep. Vragen die daarbij beantwoord zouden kunnen worden zijn: Wat moet je eigenlijk doen? Hoe leuk is het? Zou ik dat kunnen?

De dag erna staat in het teken van cultuur. De leerlingen krijgen de toneelvoorstelling “Life goals” te zien. Vervolgens gaan ze tijdens de workshops ‘dromen’ en ‘doen’ op zoek naar de verwezenlijking van de eigen levensdoelen.

Op de laatste dag, woensdag 29 mei vindt de actie voor het goede doel, de Maristenschool te Ranong Thailand www.maristasiafoundation.org, plaats. Ieder klas heeft een manier bedacht om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor het goede doel. Er worden lege flessen opgehaald en cupcakes en bloemenvaasjes gemaakt en verkocht. Leerlingen gaan aan de slag met het welbekende ‘heitje voor een karweitje’ of wassen auto’s op het schoolplein, allemaal om zoveel mogelijk geld op te halen voor de (wees)kinderen in Ranong.