Project CYOD – tevreden gebruik van laptop in de klas

In januari dit jaar Marianum gestart met de pilot Choose Your Own Device. De pilot is bedoeld om de leerling vaardiger te maken met het gebruik van de laptop in de klas en met meer digitaal lesmateriaal. Daarnaast maken leerlingen gelijk kennis met een andere manier van lesgeven. De pilot wordt met twee klassen uit leerjaar 1 en een aantal docenten uitgevoerd om ervaring op te doen.

Tussenevaluatie
Onlangs hebben we leerlingen, ouders en docenten die op dit moment meedoen aan het project CYOD een tussenevaluatie formulier gestuurd. Daarin stonden een aantal vragen over onder meer hoe de laptop wordt gebruikt; in welke lessen, thuis of op school, alleen voor huiswerk of ook voor privézaken, of ze vaardiger zijn geworden en of ze tevreden zijn.

Positieve reacties
De algehele tendens is dat zowel ouders, leerlingen en docenten positief zijn over het gebruik van de laptop in de klas. Hieronder een aantal opmerkingen van leerlingen en ouders:

Opmerkingen van leerling:

  • Vaker controleren of kinderen geen spelletjes aan het doen zijn tijdens de les’
  • ‘Ik heb geen aanvullende tips’
  • ‘Meer met laptop werken’
  • ‘Je moet ook je boeken meenemen. Dus al je het zevende hebt, is je tas echt te zwaar’.

Opmerkingen ouders:

  • ‘Positief over het gebruik van de laptop. Ik heb de indruk dat het leren ook iets makkelijker gaat.’
  • ‘Het gebruik van de laptop in de les is mijn inziens nog niet veel. Zal de komende tijd meer komen verwacht ik.’
  • ‘De combinatie van laptop en boek wordt door onze zoon als prettig ervaren. Deze samen gebruiken in één les is lastig’.’

En een leuk detail is het verschil in antwoord op de volgende vraag:

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Al met al zijn we positief over de resultaten tot nu toe en zijn er ook punten die we nog kunnen verbeteren.

Wordt vervolgd.