Kennisgeving: Voor dit product is een JavaScript vereist.

Leerlingen Groenlo uit leerjaar 3 onderzoeken ‘moord’ tijdens het CSI-project

Dreigbrieven, poedertjes… en een dode medewerkster! Er is iets vreselijk uit de hand gelopen…. Hoe kon dat gebeuren? Wie weet wat er werkelijk aan de hand is? Aan de leerlingen uit leerjaar 3 havo en vwo de taak om uit te vinden wat er precies gebeurd is. In november volgden zij het CSI-project. Hier leerden ze onder meer over het vak scheikunde en wat het betekent om forensisch onderzoeker te zijn.

Naast leerlingen speelden een aantal collega’s een zeer belangrijke rol tijdens dit CSI-project! Zo werd Diny H. het (moord)slachtoffer en waren Patrice v. Z, Gerard L., Mandy H., Mandy S., Vera B. en Corinna J. verdachten!

Rechercheteams
Leerlingen werden ingedeeld in rechercheteams. Aan de hand van sporenonderzoeken op haren, dreigbrieven, bloedvlekken en poeders maakten ze een reconstructie van de gebeurtenissen op de dag van de moord en de dagen ervoor. Wie had er onenigheid met wie? Wie verzwijgt zaken? Wie liegt? Welke problemen had Diny? Wie spreekt de waarheid? En natuurlijk als belangrijkste vragen: wie heeft Diny vermoord en waarom?

Het verhaal…..
Patrice v. Z. baalde er van dat Diny H. de auladienst niet goed regelde. Ze had het haar ook al laten weten in een brief: ‘Regel die auladienst nou eens een keer goed, ik word er nu knettergek van!!‘, maar dat hielp niet. Toen ze haar na een leuk weekend op de kermis in Aalten weer zag, kon ze zich niet meer beheersen, omdat Diny H. haar klaagzang niet serieus nam. In een moment van opperste frustratie gaf ze Diny H. een duw bij het trapje bij de achteringang van de aula. Diny H. viel met haar hoofd tegen de verwarming. Ze probeerde haar nog te redden en wakker te schudden. Daardoor vielen haren van haar op Diny H., kreeg ze bloed op haar kleren èn kwam de paracetamol die Diny H. bij zich had ook op haar.

Diny H. lag sowieso niet zo lekker in de groep. Diny H. had Gerard L. erop aangesproken dat hij wel heel gemakkelijk spullen van school meenam naar huis. Gereedschap, papier, koffie……Gerard L. vond dat hij dat gerust ook voor thuis kon gebruiken. Maar Gerard L. reageerde met een boze brief: ‘Bemoei je met je eigen zaken, ik pak wat ik wil, want ik werk daar hard genoeg voor!’ En hij werkt ook hard. Zijn kleren zaten onder het krijtpoeder, omdat hij altijd de laatste antieke krijtborden nog schoon moest maken. Mandy H. stoorde zich ook enorm aan Diny H.. Zij had Diny H. een brief geschreven: ‘Dit kan toch niet zo. Zorg ervoor dat die chromebooks niet rondslingeren!’ Mandy S. had wit kopersulfaat bij zich. Ze gebruikt dat als ontsmettingsmiddel bij paardenhoeven, tegen schimmelinfecties. Corinna J. had zich gesneden aan papier. Dat veroorzaakte het bloed op haar kleding. Daarvoor had ze ook soda bij zich, als ontsmettingsmiddel. Vera B. had er helemaal niets mee te maken.

Gelukkig hadden we goede rechercheteams op school en werd de dader al snel geïdentificeerd. De rechercheteams kregen een gastles van Leerlingalert om waakzaam en alert te zijn voor betrokkenheid in criminaliteit.

Sommige teams hadden wel enigszins een tunnelvisie, ten gunste van Gerard L. en Mandy. Patrice v. Z. kreeg het zwaar te verduren tijdens verhoren. Ze hield het lang vol, maar de teams gaven niet op…..en uiteindelijk kwam de waarheid aan het licht.

Leerlingen Groenlo uit leerjaar 3 onderzoeken ‘moord’ tijdens het CSI-project