Leerlingondersteuning

De uitgangspunten van het beleid ten aanzien van de leerlingondersteuning zijn vastgelegd in een ondersteuningsplan.

Marianum gaat bij de ondersteuningsactiviteiten uit van de drie hoofdactiviteiten:

1.   leren leren,
2.  leren kiezen,
3.  leren leven, de sociaal-emotionele begeleiding.

De leerling zelf kiest bij wie hij voor welke vorm van ondersteuning het best terecht kan. De mentor helpt hem om reacties van begeleiders en medeleerlingen in te schatten en om te zetten in eigen actiepunten. Binnen elk team richt de contactpersoon zorg zich op de ondersteuning van het team voor adequate begeleiding. Daarnaast wordt er ook gebruik gemaakt van de kennis en het kunnen van anderen binnen de school, zoals de zorgcoördinator, orthopedagoog, jeugdmaatschappelijk werker of de schoolarts.

De mentor en het team proberen een bijdrage te leveren aan de groei naar volwassenheid en zelfstandigheid van leerlingen. Alle vormen van begeleiding (bijvoorbeeld bij dyslexie en faalangst) vinden in eerste instantie in het team plaats.

Dyslexie

Dyslectische leerlingen in het Voortgezet Onderwijs hebben problemen met

  • lezen en/of spellen op woordniveau in alle talen
  • het snel en accuraat lezen van teksten bij alle vakken
  • het snel en accuraat spellen bij functioneel schrijven bij alle vakken.

Het Protocol Dyslexie Voortgezet Onderwijs is leidraad bij het begeleiden van leerlingen met dyslexie op Marianum.

Protocol Dyslexie Voortgezet Onderwijs
In dit protocol staan de handreikingen voor het onderwijs aan leerlingen met de gediagnosticeerde beperking dyslexie. Het uitgangspunt hierbij is om de leerling te leren om gaan met deze beperking en hem te begeleiden in de bij hem best passende leer- en leesstrategieën. De wettelijke maatregelen die genomen worden door school in het dispenseren en compenseren van mogelijkheden zijn terug te vinden in artikel 55 Eindexamenbesluit op de site www.overheid.nl.

Dyscalculie

Ernstige rekenproblemen kunnen ontstaan als er onvoldoende afstemming wordt gerealiseerd tussen het onderwijs en de onderwijsbehoefte van de leerling. Er wordt van dyscalculie gesproken, als de ernstige rekenproblemen hardnekkig blijken en onveranderd blijven bestaan ondanks langdurige deskundige begeleiding en zorgvuldige afstemming. Leerlingen met ernstige rekenproblemen of dyscalculie worden begeleid volgens het Protocol Ernstige Rekenwiskundeproblemen en dyscalculie VO. De wettelijke maatregelen die genomen worden door school in het dispenseren en compenseren van mogelijkheden zijn terug te vinden in artikel 55 Eindexamenbesluit op de site www.overheid.nl.

Waar nodig zal individuele en/of groepsgewijze begeleiding plaatsvinden binnen of buiten het team. Hulpvragen voor extra ondersteuning bespreken de mentoren met het team en de contactpersoon zorg.

Zorgcoördinator

De zorgcoördinator is de regisseur van de leerlingondersteuning binnen Marianum als ook voor externe partners. De zorgcoördinator coördineert, adviseert en stemt de leerlingondersteuning af met het management, de teams, het Samenwerkingsverband Slinge-Berkel, de Stichting Carmelcollege en andere externe ondersteunende onderwijs- en hulpverlenende instanties. Daarnaast heeft hij zitting in de toelatingscommissie van de school en bespreekt met conrectoren en de orthopedagoog de aanmeldingen van leerlingen met een specifieke hulpvraag.

Contactpersoon Zorg

Binnen ieder team werkt een contactpersoon zorg, die gefaciliteerd is om de zorg binnen het eigen team te coördineren. Vanuit onder andere de leerlingenbesprekingen in de teams worden de opkomende ondersteuningsbehoeftes in het Intern Zorgteam ingebracht. Met de gegeven adviezen vanuit het Intern Zorgteam werkt het team aan de ondersteuningsbehoefte van de leerling.

Pluspunt

Leerlingen die om bepaalde redenen de lessen niet kunnen volgen binnen de huidige klas bieden we ondersteuning in het Pluspunt. We werken daar met maximaal 6 leerlingen om de leerlingen een kleine, gestructureerde en veilige leeromgeving te kunnen bieden. Iedereen werkt hier zelfstandig aan zijn eigen onderwijsprogramma. Plaatsing op het Pluspunt vindt pas plaats na intern overleg met de zorgcoördinator en de medewerkers van het Pluspunt en een intakegesprek tussen mentor, leerling en ouders.

Steunpunt

De begeleiders van het Steunpunt adviseren en ondersteunen leerlingen vanuit hun eigen expertise in het voortgezet en het speciaal voortgezet onderwijs. Zij zijn toegerust om leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte te begeleiden. De begeleiding is vooral gericht op het slagen van de leerling in zijn of haar onderwijsleerproces. De begeleiding bestaat uit gesprekken op afspraak, in het begin vaak wekelijks.

Orthopedagoog

De orthopedagoog is een universitair opgeleide gedragswetenschapper met diagnostische bevoegdheid. De orthopedagoog werkt voornamelijk met leerlingen die dreigen vast te lopen in het onderwijsproces en/of in hun eigen ontwikkeling, waarbij de oorzaak ligt in kind-kenmerken. Zij heeft ook zitting in de toelatingscommissie van het Samenwerkingsverband Slinge-Berkel.
De voornaamste doelstellingen van de inzet van de orthopedagoog zijn:

  • in gesprek(ken) met leerling, team en ouders het probleem duidelijk krijgen,
  • zo nodig verrichten van onderzoeken en het opstellen van een handelingsstrategie,
  • zo nodig doorverwijzen naar externe hulpverlening,
  • contact onderhouden met deze externe instantie om (be)handeling en voortgang op elkaar af te stemmen,
  • het ondersteunen en adviseren van de teams.

Jeugdmaatschappelijk werker

De jeugdmaatschappelijk werker begeleidt kortdurend leerlingen die dreigen vast te lopen op school door een combinatie van oorzaken die in en of buiten de school kunnen liggen (het systeem van de jongere). De jeugdmaatschappelijk werker vormt de onafhankelijke brug tussen school, gezin en zo nodig externe hulpverlening. De voornaamste doelstellingen van de inzet van de jeugdmaatschappelijk werker zijn:

  • door gesprekken met de leerling, school en gezin een analyse maken van de oorzaken van de problematiek en op basis daarvan hulpverleningsvragen en -doelen formuleren en hulpverleningsstrategie bepalen,
  • het zo nodig toe leiden van de leerling en/of ouders naar een hulpverleningstraject,
  • het ondersteunen van teamleden in het signaleren van problemen bij leerlingen,
  • adviseren van teamleden in contacten met ouders.

Leerlinggebonden financiering

De “rugzak” ofwel leerlinggebonden financiering is een aantal jaren geleden afgeschaft. Deze financiering was bedoeld om ouders meer keuzevrijheid te geven tussen regulier en/of speciaal onderwijs voor hun kind.

Met de invoering van Passend Onderwijs per 1 augustus 2014 hebben scholen zorgplicht. Voorheen moesten ouders van een kind dat extra ondersteuning nodig heeft, zelf op zoek naar een geschikte school. Vanaf 1 augustus 2014 melden ouders hun kind aan bij de school van hun keuze, en heeft de school de taak om het kind een passende onderwijsplek te bieden. Op de eigen school, of op een andere school in het reguliere onderwijs of het (voortgezet) speciaal onderwijs (v)so.

Indien u uw kind bij ons aanmeldt, kijken we eerst of uw kind extra ondersteuning in de klas kan krijgen. Het schoolondersteuningsprofiel vormt hiervoor het uitgangspunt. Kan onze school zelf geen passende onderwijsplek bieden, dan kijken we naar een andere reguliere school binnen het samenwerkingsverband die de juiste ondersteuning kan bieden of een plek in het (v)so.

Samenwerkingsverband Slinge-Berkel

Het Samenwerkingsverband Slinge-Berkel streeft naar een organisatie van speciale ondersteuning aan leerlingen, waarin elke leerling op de juiste plek binnen de regio en waar mogelijk binnen het samenwerkingsverband een passende onderwijsvorm kan worden geboden. Daartoe richt het samenwerkingsverband zich, samen met externe partners, op het aanbieden van een adequaat en (aan)sluitend zorgaanbod voor alle leerlingen in het primair- en voortgezet onderwijs. Hoe het samenwerkingsverband dit realiseert, is vastgelegd in het Ondersteuningsprofiel van het Samenwerkingsverband. Op de site van het Samenwerkingsverband www.slinge-berkel.nl vindt u meer informatie over:

  • Toelatingseisen Voortgezet Speciaal Onderwijs
  • De schakelklassen Slinge-Berkel
  • Ondersteuningsplan

Verwijsindex Achterhoek

De Verwijsindex is een ICT- hulpmiddel voor leerkrachten, hulpverleners en begeleiders voor jongeren van 0 tot 23 jaar om signalen samen te brengen zodat effectieve en efficiënte hulpverlening en tijdige signalering van (mogelijke) problemen bevorderd worden.

Marianum registreert wanneer er, vanuit een professionele inschatting, sprake is van een mogelijke bedreiging van de persoonlijke ontwikkeling van een leerling. Leerlingen die bovenschools worden besproken, bij leerplicht gemeld zijn, in de schakelklassen Slinge-Berkel geplaatst zijn, worden geregistreerd met naam, datum en geboortedatum. Er worden geen inhoudelijke gegevens vastgelegd. Voor meer informatie zie www.verwijsindexachterhoek.nl.

Vertrouwenspersonen

In een scholengemeenschap heeft iedereen dagelijks met veel verschillende personen te maken; van medeleerlingen tot onderwijsassistenten, maar ook ondersteunend personeel. Soms zijn er kleine kwesties met één van die personen, maar dat vind je geen echt probleem.

Er kan echter een situatie ontstaan waarbij je steeds een vervelend gevoel krijgt bij het zien van die ene persoon. Weer een vervelende opmerking of aanraking? Wat zal ik doen? Er toch iets van zeggen, omdraaien of beide? Geeft die arm van die docent(e) of leerling om je heen steeds een onprettig gevoel? Bedenk bij dit alles wel dat het gaat om jouw gevoel. Dus niet denken: “Ach, het zal wel niet zo bedoeld zijn” of “Wat loop ik te zeuren, er wordt toch niets aan gedaan”.
Al deze zaken kunnen je een onveilig gevoel binnen onze school geven. Kan daar iets aan gedaan worden? Ja!
Allereerst moet je dit soort zaken melden. Bijvoorbeeld bij je mentor of een andere docent(e) waar je goed mee op kan schieten. Wil je of kun je dat niet, meld het dan aan één van de hieronder genoemde vertrouwenspersonen op deze school. Vertrouwenspersonen zijn door de school aangesteld om iedereen die op school aanwezig is te helpen bij alles wat te maken heeft met seksuele intimidatie of geweld. Zij zijn de eerste personen die met de klachten aan het werk gaan en jou zullen begeleiden bij de verdere gang van zaken. Bijvoorbeeld als er een officiële aanklacht ingediend moet worden bij de politie.

De vertrouwenspersonen zijn te  bereiken door hen persoonlijk aan te spreken en een afspraak te maken. Alle klachten worden vertrouwelijk behandeld, dat wil zeggen dat alleen die persoon waar jij het tegen zegt op de hoogte is van de inhoud van de klacht. Soms is het echter wel nodig, bijvoorbeeld wanneer er duidelijk sprake is van een overtreding, om andere personen (politie, schoolleiding), in te schakelen. Dit gebeurt altijd in overleg met u. Vertrouwenspersonen zijn als eerste aanspreekbaar bij klachten. Een vertrouwenspersoon adviseert de klager/klaagster over de procedure die moet worden gevolgd en verleent hierbij de nodige ondersteuning.

Onze school heeft drie vertrouwenspersonen, die in eerste instantie de opvang verzorgen van degene die zich geconfronteerd voelt met pesten, geweld, discriminatie, machtsmisbruik of seksuele intimidatie.

De vertrouwenspersonen zijn:

– de heer Th.M.H.T.G. van den Bosch (Groenlo)                        0544-375052
– mevrouw G.J.M. Hegeman (Groenlo)                                        0544-376342
– mevrouw W.C.M.M. van Winden-Peters (Lichtenvoorde)     0544-371828
Tussen haakjes staat vermeld op welke locatie de leden van de vertrouwensgroep voornamelijk actief zijn.

Vertrouwensinspecteur

Bij vragen of klachten over seksueel misbruik en/of seksuele intimidatie op school kan de leerling zich naast de schoolleiding of de vertrouwenspersoon ook wenden tot de vertrouwensinspecteur. Deze is elke werkdag bereikbaar tussen 08.00 en 17.00 uur op telefoonnummer 0900-1113111.

Aanspreekpunt anti-pesten

Het aanspreekpunt voor de coördinatie van het schoolbeleid in het kader van het tegengaan van pesten op school is de heer C.A. Liptiay (zorgcoördinator). Hij is tevens het aanspreekpunt voor ouders en leerlingen in het kader van pesten.

Pestprotocol

Schoolarts

Marianum is aangesloten bij het samenwerkingsverband GGD Noord- en Oost-Gelderland.

De verpleegkundige laat alle leerlingen van het tweede leerjaar een vragenlijst invullen. Vervolgens worden deze leerlingen opgeroepen voor een gesprek. Ook ouders en medewerkers van de school kunnen met vragen en opmerkingen terecht bij de verpleegkundige of schoolarts.

Schoolarts GGD Noord- en Oost-Gelderland
Mevrouw L. den Ouden
Postbus 3
7200 AA  Warnsveld
E-mailadres: l.denouden@ggdnog.nl
Telefoon: 088 4433000 (algemeen)